„Dziewczyny, ile kosztuje Was organizacja przyjęcia?” to chyba jedno z najczęściej pojawiających się pytań na forach ślubnych, które obserwuję. W ubiegłym roku na jednym z popularnych serwisów internetowych pojawił się artykuł, który miał ułatwić Parom Młodym rozpisanie budżetu ślubnego. Niestety podstawowym błędem jaki popełnił jego autor było uśrednianie wszystkich cen. ”Fotograf to koszt między 1000, a 4000 zł więc przyjmijmy 2000 zł”. Niestety, ale za 2000 zł dobrego fotografa nie znajdziecie. Oczywiście, jeżeli nie zależy Wam na pięknych fotografiach, a zwykłych zdjęciach możecie wziąć kogoś z łapanki, ale nikt nie zagwarantuje Wam efektu. W poniższym tekście znajdziecie odpowiedź na pytanie Ile naprawdę kosztuje organizacja Wesela. 
* Dla uśrednienia przyjmijmy około 100 gości.

Sala, menu, tort i inne przysmaki weselne

Menu weselne to największa część weselnych wydatków. W zależności od regionu ceny za talerzyk wahają się od 180 do 230 zł w podstawowych pakietach, oraz w przedziale od 250 do nawet 400 zł w bardziej ekskluzywnych miejscach. W obecnych czasach coraz modniejsza staje się również organizacja przyjęć w namiotach, dworkach i budynkach, które nie posiadają własnej kuchni i konieczne jest zamówienie zewnętrznego cateringu. Ceny cateringu to średni koszt pomiędzy 160, a 200 zł. Wynajem obiektu (bez noclegów) to około 5000-6000 zł. Można zatem przyjąć, że średnią ceną za menu dla jednego gościa czy to w lokalu czy sumując koszt wynajmu i cateringu będzie około 240 zł.
Do menu należy doliczyć również zmorę Par Młodych, a więc korkowe. Tutaj nie można przyjąć żadnej reguły. Jedne lokale liczą je od otwartej butelki (10, 20 zł) inne z góry za osobę (10-30 zł). Są również miejsca, które korkowe mają już w cenie i jest to ogromna oszczędność dla Par Młodych. W Wielkopolsce najczęściej spotykamy się z kwotą około 10-20 zł/os. i tak też przyjmijmy.
Menu z reguły jest tak skonstruowane, że nie potrzebuje za wiele dodatków jednak jedną z najbardziej popularnych ostatnio atrakcji wesel jest Wiejski Stół. Jego koszt to około 1500 zł.
Poza klasycznym jedzeniem do menu należy również doliczyć Tort Weselny. Cena uzależniona jest od rodzaju i tego czy decydujecie się na wersję Naked, a może pięknie zdobiony tort artystyczny. Godzina podania również jest ważna. Po obiedzie liczyć należy około 130-150 g/os., jeżeli jest to północ wielu z gości nie zdecyduje się na kolejną porcję słodyczy więc bezpiecznie jest wybrać 100 g/os. Ceny klasycznych tortów w cukierniach to około 80-100 zł/kg.
Ostatnią rzeczą, o której warto pamiętać (ale absolutnie nie jest ona obowiązkowa) to Słodki Stół. W którym liczyć należy średnio 3 porcje ciast na osobę. Wybierając go ze znanej cukierni zapłacicie około 1000-1200 zł. Jeżeli zależy Wam na pięknie przygotowanym stole z kolorem lub motywem przewodnim musicie liczyć się z kosztem około 2000-2500 zł.

Alkohole i Bar

Jedno z najczęściej pojawiających się pytań na spotkaniach z Parami to „czy doradzisz nam ile powinniśmy kupić alkoholu?” Tutaj również nie ma reguły, najważniejsze to żebyście dobrze znali swoich gości. W klasycznym podejściu przyjmuje się 0,5 l wódki/os. oraz 1 butelka wina na parę z podziałem 60/40 białe do czerwonego. W gorących miesiącach coraz częściej obserwuję, że znacznie większym powodzeniem cieszy się wino, niż wódka i sugeruję Parom zakup 1 butelki/os. (Wielokrotnie byłam świadkiem, że Para musiała wyjmować wina z prezentów ponieważ nie mieli już co podać na stół) Najlepszym rozwiązaniem dla Was jest znalezienie firmy, która przywiezie większą ilość alkoholu, a ten nie wypity zabierze po weselu z powrotem.
Jeżeli chodzi o Barmana to nie tylko osoba, która będzie serwowała Waszym gościom trunki, ale też genialna atrakcja przyjęcia, która odciągnie ich od stołów i trochę zaktywizuje. Pakiet Barmański, w którym znajdziecie soki, dodatki, bar i podstawowe alkohole to około 2500 zł. Barmani często proszą jedynie o wódkę w zakresie Par Młodych, bądź podpowiadają co kupić aby nie zostać z wielkim barkiem po przyjęciu. Jeżeli marzycie o barmanie, ale nie chcecie mieć morza alkoholu na przyjęciu zaserwujcie gościom jedynie wino na stołach, a po cięższe trunki zaproście do baru.

Fotograf

Wybór Fotografa i koszt jaki trzeba przy tym ponieść to jeden z najbardziej drażliwych tematów na forach ślubnych. Wiele osób nie potrafi zrozumieć skąd biorą się ceny pakietów tych podwykonawców. Już tłumaczę. Dobry fotograf wycenia swoją usługę na około 5000 zł brutto. Pamiętajcie, że to nie tylko kilkukrotne pstryknięcie, ale przede wszystkim lata włożonej pracy i praktyki. Ogromne inwestycje w sprzęt fotograficzny oraz komputerowy oraz późniejsze godziny siedzenia i poprawiania Was i Waszych gości pod kątem światła, retuszu i innych przyjemności, które widzicie w końcowym efekcie. Pamiętajcie, że sezon ślubny nie trwa cały rok, a jedynie od końca kwietnia do połowy października i kwota ta musi pokrywać dla nich opłacanie działalności przez cały rok. Ta cena to również marka naszego fotografa. Dobre zdjęcia to nie tylko te, które widzicie na Instagramie, ale te, które przedstawione są w całym reportażu ślubnym. Każdy, kto choć trochę zna się na estetyce z pewnością zauważy różnice w jakości takich zdjęć, a tych za 1000 zł…
Jeżeli zależy Wam na pięknych zdjęciach poszukajcie początkujących fotografów, którzy nie wyrobili jeszcze swojej marki, ale znają rynek i nie zaniżają cen. W Wielkopolsce obserwuję osoby, które przez lata były „prawą ręką” moich ulubionych fotografów, a teraz małymi kroczkami rozpoczynają swoją działalność. Ich pakiety to koszt około 3000 zł, ale po zdjęciach widać, że uczyli się od najlepszych.

Oprawa muzyczna

Pierwsze pytanie jakie musicie się sobie zadać to ”Zespół czy DJ?” Wybór zależy od Waszych indywidualnych preferencji. Koszt DJ waha się pomiędzy 2000 (pakiet podstawowy), a 5000 zł (pakiet ze światłami, dymem itp) W przypadku dobrych Zespołów ceny zaczynają się od 5000 zł. Kwota ta uzależniona jest często od ilości muzyków. Najczęściej wybierane zespoły, które obserwuję wyceniają swoją usługę na około 8000 zł, choć miałam już przyjemność obserwować i takie za 15.000 🙂
Jeżeli zależy Wam na Dj, ale chcecie urozmaicić nieco jego repertuar możecie zdecydować się na dodanie do tego muzyki na żywo, na przykład do obiadu. Koszt takiego występu to około 500-800 zł. W zależności czy wybierzecie samego pianistę czy duet, albo trio z wokalistą.

Dekoracje i florystyka

Na początku przypomnę, że wpis ten ma pokazać czyste koszty przyjęcia. Oczywiście dekoracje można wykonać samodzielnie lub przy pomocy rodziny, jednak wiele Panien Młodych decyduje się na zatrudnienie firm florystycznych. Wybierając te z renomą musimy się liczyć z kosztem wysokości od 4000 zł, górna granica prawdopodobnie nie istnieje. Bukiet Panny Młodej to koszt około 350-400 zł. Jest on podyktowany tym, że często znajdują się w nim różne odmiany kwiatów i jest znacznie bardziej bujny niż kompozycje na stołach. Butonierka dla Pana Młodego to 20 zł, a korsarz dla świadkowej kolejne 40 zł. Ceny wianków zaczynają się w granicach 100 zł. Jeżeli chodzi o dekorację stołu – średniej wielkości bukiet z sezonowych kwiatów oraz zestaw świec to około 250 zł w zależności od wyboru kwiatów. Dekoracja Stołu Pary Młodej jest często trochę bardziej rozbudowana i jej cena to około 300-400 zł. Dodatkowo dochodzą często dekoracje bufetów (300 zł), czy stolików koktajlowych (50 zł). Ścianka za Parą Młodą to również bardzo rozległy rozstrzał cenowy. Wynajem gotowej ścianki to koszt 1000 zł, ścianka z żywych goździków nawet 2000 zł, a liście przeplatane lampkami Led około 600 zł.

Ubiór Pary Młodej

O ile Garnitur Pana Młodego, dobierając do tego buty, koszulę i krawat możemy wybrać zamykając się w kwocie 1500 zł, o tyle z kobietami nie jest tak prosto. Cena sukni ślubnej uzależniona jest od tego czy kupimy ją w komisie, wypożyczymy, uszyjemy od zera, wybierzemy w salonie sukien ślubnych czy atelier znanego projektanta. Ceny wahają się więc od 1000 (choć na Aliexpress złapać można już za 150 🙂 do 10.000 zł. Suknia, buty, buty na zmianę, welon i biżuteria. Przyjmijmy koszt około 5000 zł z racji, ze większość decyduje się na modele z salonów bądź szycie na miarę. Pamiętajcie, że znacznie lepiej założyć wyższy budżet i cieszyć się z oszczędności niż stresować, że na coś Wam zabrakło. Suknie ślubne wzbudzają tak niesamowite emocje, że ciężko jest dokładnie zaplanować taki wydatek. Sama znam przypadki kiedy z budżetu do 4000 zł, Panna Młoda wychodziła z suknią za 8000, ponieważ to była „ta jedyna”. W końcu to Wasz dzień dziewczyny!

Makijaż i fryzura

Do wyglądu Panny Młodej (a często również świadkowej, mamy, teściowej i siostry) swój wkład nierzadko dokłada również profesjonalny makijażysta i fryzjer. Koszt ślubnej fryzury waha się w granicach 150-200 zł, a makijażu od 200 zł wzwyż. Decydując się na pakiety z dojazdem do 5 osób musicie liczyć się z kosztem około 1500 zł. Do tych cen dochodzą często niewiele niższe kwoty za makijaże i fryzury próbne.

Papeteria

Na papeterię ślubną składa się wiele elementów. Głównym z nich są Zaproszenia i tutaj możecie: wybrać te średniej jakości gotowce oferowane na stronach internetowych za około 2 złote, piękne ręcznie wykonywane zaproszenia za 6-8 zł bądź bardziej pracochłonne wykonane np. z plexi czy drewna, których cena waha się pomiędzy 10, a 20 zł/szt. Papeterię uzupełnić można o dodatkowe „RSVP”, informację o noclegach itp co również ma wpływ na cenę.
Do zaproszeń dochodzą również winietki (2-5 zł), drukowane menu na stoły (dla każdego lub jedno na stół) choć oczywiście nie jest to obowiązkowe. Plakat z rozkładem stołów to kolejny element i kolejne 80 zł. Podziękowania dla gości często wykonywane są również przez osobę zajmującą się papeterią. Przygotowując samodzielnie woreczki z organzy z mini bezikami zamkniecie się w 1 zł/szt, powierzając komuś przygotowanie mini sukulentów musicie liczyć się ze średnim kosztem około 8 zł/szt. Tutaj cena zależy od Waszego pomysłu.

Ceremonia zaślubin

Rozpisując dokładny kosztorys przyjęcia nie można zapomnieć o jego najważniejszym elemencie czyli samej Ceremonii Zaślubin. 
W przypadku Ślubu Kościelnego będzie to tzw. ”co łaska, ale nie mniej niż 500 zł” oraz często dodatkowa kwota dla kościelnego i organisty, a także datki za zapowiedzi. W przypadku Ceremonii Cywilnej jest to koszt 84 zł. Jeżeli zdecydujecie się na ślub w plenerze musicie liczyć się ze stałą dodatkową kwotą w wysokości 1000 zł.

Dodatkowe atrakcje

Wybierając dodatkowe atrakcje musicie liczyć się z kosztami:
Zdjęcie ze sztucznymi ogniami – 100 zł.
Foto-budka – 700 zł/2 h
Pokaz sztucznych ogni – 2500-6000 zł
Wypożyczenie auta lub bryczki do ślubu – 800-1500 zł

PODSUMOWANIE

Poniżej zobaczyć możecie podsumowanie kosztów przyjęcia dla około 100 osób:

Strój Panny Młodej
Suknia Ślubna3 800,00 zł13 800,00 zł
buty, dodatki, biżuteria1 000,00 zł11 000,00 zł
Strój Pana Młodego
garnitur1 000,00 zł11 000,00 zł
koszula 150,00 zł1150,00 zł
buty300,00 zł1300,00 zł
dodatki300,00 zł1300,00 zł
Papeteria
zaproszenia 6,00 zł50300,00 zł
winietka 3,00 zł100300,00 zł
drukowane menu 7,00 zł1070,00 zł
plan usadzenia gości80,00 zł180,00 zł
Dekoracje
dekoracja stołu PM400,00 zł1400,00 zł
dekoracja stołów250,00 zł102 500,00 zł
dekoracja kościoła1 000,00 zł11 000,00 zł
bukiet PM 350,00 zł1350,00 zł
butonierki i korsaże100,00 zł1100,00 zł
Makijaż
z dojazdem do salonu200,00 zł1200,00 zł
Fryzura
z dojazdem do salonu180,00 zł1180,00 zł
DJ
pakiet podstawowy 3 000,00 zł12 500,00 zł
Fotograf
4 500,00 zł14 500,00 zł
Ceremonia Zaślubin
„co łaska”500,00 zł1500,00 zł
kościelny, organista300,00 zł1300,00 zł
datki na zapowiedzi200,00 zł1200,00 zł
MENU
Cena menu 220,00 zł10022 000,00 zł
Wiejski Stół1 000,00 zł11 000,00 zł
TORT / kg80,00 zł12960,00 zł
Alkohole
wino 1but/para25,00 zł501 250,00 zł
wódka 0,5l/os.25,00 zł1002 500,00 zł
whisky70,00 zł5350,00 zł
Atrakcje
Fotobudka 2h700,00 zł1700,00 zł
Prezenciki dla gości 5,00 zł100500,00 zł

Finalna suma to 49.300 zł, a więc prawie 50 tysięcy złotych! Jak widać Wesele to dosyć „droga impreza” mimo wszystko Warto pamiętać, że jest to jedyne takie wydarzenie w życiu. Główną zasadą jaką powinniście kierować się przy organizacji przyjęcia to, że jest to WASZE Wesele i powinniście wybierać to, co podoba się przede wszystkim Wam. Nawet jeżeli sukienka nieco przekracza budżet, a ulubiona whisky nie była początkowo planowana. Oczywiście Wasze przyjęcie może być znacznie droższe, ale też o wiele tańsze (o tym jak oszczędzić przeczytacie w kolejnym poście) jednak pamiętajcie aby nie oszczędzać na jakości i współpracować ze sprawdzonymi podwykonawcami, w końcu to oni są odpowiedzialni za finalny efekt Waszego przyjęcia 🙂

Ogromnie dziękuję za pomoc w tworzeniu tego materiału Monice z Inna Studio, Magdzie z Pracowni Zieleni (która jest też autorką bukietu ze zdjęcia!), Agacie Grządzielskiej i Gizeli Żak, które podzieliły się ze mną swoją wiedzą i obserwacjami oraz Gosi i Grzesiowi z Dream Eye Studio za piękne zdjęcie z jednego z naszych wspólnych wesel.